Het afgelopen jaar was economisch gezien geen feestje. Voor de Zuid-Afrikaanse wijnindustrie die zwaar werd getroffen door een reeks tegenvallers – lokale alcoholverkoopverboden, wereldwijde vracht- en havenproblemen, een tekort aan glas en verpakkingsmateriaal – was er wel goed nieuws. De exportvolumes herstelden zich afgelopen jaar tot een gezond getal van 388 miljoen liter, terwijl de totale waarde van de export groeide tot 10,2 miljard Rand. Dit is het meest positieve resultaat in vergelijking met de export van 2018, toen een totaal volume van 420 miljoen liter slechts 9,1 miljard Rand opbracht.
Het Verenigd Koninkrijk is Zuid-Afrika’s grootste wijnexportmarkt, waarin een mooie groei te zien is in zowel volume (+10%), als waarde (+25%) van verpakte wijn, wat zeer bemoedigend is, ondanks eerdere vrees voor een negatief effect als gevolg van Brexit en de COVID-pandemie. Deze groei was met name te zien in de onafhankelijke en gespecialiseerde wijnsector en in grootwinkelbedrijven in het hogere segment. Ge De Britse markt de Zuid-Afrikaanse wijnindustrie enorm heeft gesteund in een van de moeilijkste tijden die het land ooit heeft gekend.
De Chinese handelsoorlog met Australië heeft grote kansen geboden voor de Zuid-Afrikaanse verpakte wijn en bulkwijn. Zij hebben hun marktaandeel meer dan verdubbeld als gevolg van de beschikbaarheid van kwaliteitswijnen. Voor bulkwijn liggen de kansen zowel bij de Chinese wijnproducenten, als bij de merken die in China worden gebotteld, terwijl bij de export van verpakte wijn een grote toename is gezien van aanbiedingen van SA-wijnen in grote retailers met een aantal nationale importeurs, die ook hun portfolio’s hebben uitgebreid met Zuid-Afrikaanse wijn.
De Afrikaanse markten hebben in 2021 ook een uitstekend herstel laten zien met exportvolumes, die het niveau van vóór de crisis overtreffen. Markten die deze groei aandrijven zijn Nigeria, Kenia, Tanzania, Uganda, Mozambique en Zimbabwe. Uit verdere marktinzichten blijkt dat dit in de toekomst zal aanhouden naarmate de markt zich uitbreidt.
De Europese focusmarkten Duitsland, Nederland en Zweden bleven grotendeels stabiel, wat positief is ondanks de strenge sluitingsmaatregelen in al deze landen, die een directe invloed hadden op de handelsvoorwaarden.
De twee Noord-Amerikaanse markten, Canada en de VS, lieten een volumegroei zien. Dit is vooral te danken aan de uitvoer van bulkwijn, maar op deze traditioneel moeilijke markten en gezien de impact van de pandemie wordt dit in het algemeen als positief beschouwd. De uitvoer van verpakte wijn, die van cruciaal belang is voor de groei van het Zuid-Afrikaanse kwaliteitsimago, werd zwaar getroffen door problemen met de levering van verpakkingen, maar kon zich uiteindelijk toch goed herstellen en groeide met 6,7% in volume en een 9,2% in waarde.
Bulkwijn
Bulkwijn blijft een belangrijke factor in de Zuid-Afrikaanse wijnexport. Echter speelde de export van bulkwijn in 2021 een dwingende rol in het corrigeren van de voorraadsituatie die werd veroorzaakt door een aantal verboden op de lokale verkoop van alcohol. De waarde van de uitvoer van bulkwijn (exclusief industriële wijn) steeg met 33,6% in volume op jaarbasis. Het is duidelijk dat witte rassen in 2021 domineerden, waarbij de groei op jaarbasis vooral te danken was aan de vraag naar Chardonnay (+167%) en Sauvignon Blanc (+79%). Positief is de langetermijngroei van de Rand per liter bulkwijn, met een stijging van 8% voor de totale export van bulkwijn en een verheugende 32% voor niet-mousserende witte wijn tussen 2018 en 2021.
Cap Classique, de mousserende wijn die volgens traditionele methode gemaakt wordt, is in 2021 met maar liefst 40% in volume gestegen en wint dan ook gestaag aan tractie in dit zeer competitieve segment dat wordt gedeeld met Champagne, Prosecco en Cava.
Siobhan Thompson, CEO van WoSA: “Ik ben zeer verheugd over de exportcijfers voor 2021. Het is duidelijk dat onze belangrijkste markten Zuid-Afrika zien als een producent van consistent hoge kwaliteitswijn en dat we zelfs onder moeilijke omstandigheden ons best doen om onze markten te blijven bevoorraden en wijn op verantwoorde wijze te blijven verkopen, wat het gevoel van vertrouwen verder versterkt.” Ze vervolgt: “We kijken ernaar uit om handel en media uit de hele wereld te verwelkomen om CapeWine te bezoeken van 5 tot 7 oktober en zullen onze positie als leiders in duurzaamheidspraktijken versterken door middel van ons thema, Sustainability 360.“