The Times had het vers van de pers, Chateau Ausone en Cheval Blanc verlaten de appellation St. Emilion. Als argument noemen ze dat de kwalificatie meer gebaseerd is op de aanwezigheid op sociale media dan op de kwaliteit van de wijnen. ‘De evaluatie raakte te ver verwijderd van wat ons fundamenteel leek – het terroir, de wijn en de geschiedenis’, aldus Pierre Lurton, directeur van Cheval Blanc, ten The Times.
Toen het classificatiesysteem in 1955 werd ingevoerd, een eeuw nadat de classificatie van de linkeroever in 1855 voor het eerst werd opgesteld, waren Ausone en Cheval Blanc de enige twee landgoederen die de hoogste eer van de grand cru classé A-status kregen.
Het vertrek van deze twee chateaux dreigt de geloofwaardigheid van de classificatie te ondermijnen en kan de classificatie van 2022 in gevaar brengen. De chateaux worden geprezen omdat ze opkomen voor tradities in een wereld die nu wordt gedomineerd door oppervlakkige posts op sociale media. Critici suggereren dat de stap is gezet door het vooruitzicht dat een aantal nieuwe landgoederen volgend jaar mogelijk de A-status krijgen.
De classificatie, die elk decennium wordt herzien, omvat drie categorieën: grand cru classé, premier grand cru classé B en premier grand cru classé A. Toen het systeem in 2012 voor het laatst werd herzien, kregen Pavie en Angélus een upgrade naar de A-status naast Ausone en Cheval Blanc. Nog eens 14 wineries werden beoordeeld als premier grand cru classé B en 64 als grand cru classé.
Naast een beoordeling van de afgelopen 10-15 jaargangen van elk huis, was een van de criteria voor de herziening van 2012 een beoordeling van de ‘fame and the means implemented to develop it’ via berichtgeving in de pers en posts op sociale media.
Dat was tegen het zere been van Ausone en Cheval Blanc, de laatste is eigendom van LVMH, in de veronderstelling dat de classificatie nu te sterk afhangt van de marketingcapaciteiten van een huis en de invloed op de sociale media.
‘Het terroir- en proefgedeelte van de beoordeling was te klein in vergelijking met de marketing en de sociale media’, vertelde Pauline Vauthier, technisch directeur bij Ausone, aan The Times.
NLtekst @CharlottevanZummeren
Bron en verder lezen: TheDB ChBl Ausone
Foto: @chevalblanc