Marketing en packaging van wijnen is enorm belangrijk. Het oog wil ook wat. Over smaak valt niet te twisten, maar mensen kunnen afknappen van labels of te zware flessen bijvoorbeeld. Als er iets leuk is om te zien, wordt het makkelijker gekocht. Op het gebied van wijn zijn dat de halve flesjes, die zijn enorm leuk om te zien. Halve flesjes zijn nog een beetje onderbelicht in het geweld van de vele aangebodene wijnen, maar er zijn er genoeg. Ook Albert Heijn heeft een uitgebreide collectie van halve flesjes (375 ml) en kleine flesjes (187 ml).
Ze zien er niet alleen schattig uit, maar ze hebben ook een leuke inhoud.
Ik noem hierbij van Albert Heijn als aperitief de vrolijk-frisse Solatio Vino Frizzante Prosecco DOC deze wijn heeft een licht zoetje.
De lichtromige fruitige Rodet Macon Villages Wit is een voorbeeld chardonnay. Ook de knisperfrisse milde en stuivende Touraine Sauvignon Blanc zal bevallen. De frisfruitige Bordeaux rosé La Tulip én soepele alle-dagen-witte-chardonnay Lindemans Bin 65 Chardonnay mag niet in het karretje ontbreken.
Met rood kun je alle kanten op, bijvoorbeeld met de krachtig-soepele Antinori Santa Cristina Toscana, een andere suggestie is de Cangrande Valpolicella Ripasso Dit is de kleine versie van grote broer in de Excellent Selectie. De wijn is voor de tweede keer vergist op de lees van de Amorone. Zowel stevig als aangenaam doordrinkbaar.
Wist u trouwens dat Albert Heijn – naast de halve flesjes – ook een collectie mini-flesjes heeft vanaf 187 ml? Wijnflesjes (klein) van Albert Heijn Een voorbeeld is de stevige en biologische Biologische cabernet sauvignon , en de stevige Chileense huiswijn een pure en soepele wijn.
Deze flesjes kosten tussen de 2 en 11 Euro en zijn regelmatig voor minder in de aanbieding. Het voordeel van halve flesjes is natuurlijk dat je nooit teveel kunt drinken, want op een gegeven moment is het op. Je kunt uiteraard een nieuwe openmaken, dat is aan u. Drink en geniet met mate, zo is het toch?
ChvZ