Recensie | Wijn Festijn

Jaarlijks verschijnen er honderden kookboeken in Nederland. Dat kan niet gezegd worden van wijnboeken en zeker niet van wijnspijs boeken. Maar nu is er een wijnspijsboek verschenen van de hand van Maarten van den Dries, een wineprofessional die bij diverse importeurs heeft gewerkt en nu voor zichzelf is begonnen.

In zijn boek Wijnfestijn kun je bij elk gerecht de lekkerste wijn vinden – of omgekeerd – aan de hand van een zogenaamde smaakmatrix. Links en rechts vul je dan karakteristieken in van wijn dan wel spijs en dan zoek je er iets bijpassends bij. Ondergetekende heeft de gastronoom-sommelier opleiding aan de Academie voor Gastronomie van Peter Klosse afgerond en in die opleiding draait alles over mondgevoel en smaakrijkdom als het gaat om het combineren van gerechten met wijnen. Die opleiding duurde een jaar met circa 30 lessen met praktijk, en niet iedereen slaagde.

Wijn en spijs combineren is een vak op zich en sommelier zijn is echt een uitdaging in een alsmaar uitdijende wijn- en spijswereld.

Het boek Wijn Festijn van Van den Dries wil deze materie aan de beginnende geïnteresseerden uitleggen met smaakmatrixen. Deze schema’s vereisen kennis over gerechten en druiven en die levert hij erbij. Je moet dan wel door het boek heen scrollen, want de druiven staan achteraan na de respectievelijke hoofdstukken met vlees, vis, vegetarisch etc. Dit gebeurt aan de hand van vele kaders met weetjes en recepten.

Het is een goed leesbaar geheel, vlot geschreven, systematisch, handig met spieklijstjes en volledig met veel voorbeelden van wijn.

Het is een boek dat aandacht vereist. Het is de vraag in hoeverre mensen er zin in hebben er veel tijd in te steken. Een van Hubrecht Duijker’s boeken heet Welke wijn Waarbij. Bij ieder mogelijk gerecht stelt hij dan een aantal type wijnen voor uit verschillende landen die je erbij zou kunnen drinken. Voor veel mensen is dat helemaal prima. Maar als je liever dieper in de materie wilt duiken en wilt begrijpen waarom bepaalde wijnen beter bij sommige gerechten passen, dan ben je bij dit boek aan het juiste adres.

Wijn Festijn is een leuk en informatief boek.

Charlotte van Zummeren

Wijn Festijn