Een rondje Vinexpo 2011: de vele kanten van Bordeaux
Met 2400 exposanten en standhouders is de proefkeuze onmetelijk. Het is zaak van te voren een keuze maken en niet lukraak te gaan proeven. Voordat de persruimte is bereikt, passeer je al pakweg zo’n 1000 standhouders. Aan deze kant van het water omvat de Vinexpo drie hallen, waarvan hal een de grootste is. Hal twee en hal drie staan haaks op het begin en het einde van hal een. Deze hal is enorm, met ruim in de dertig deuren die genummerd zijn. Die nummers corresponderen weer met de eerste cijfers van de genummerde standhouders.
In de grootste hal is voornamelijk Frankrijk en de oude wereld vertegenwoordigd, in hal twee en drie is de nieuwe wereld en bijvoorbeeld champagne prominent aanwezig.
Castel moderniseert
Halverwege hal 1, in de buurt bij deur 20, staat prominent de stand van Castel. Dit bedrijf pakt het handig aan. Ze delen tasjes uit aan de passanten met daarin water en een flesje wijn, met als resultaat dat veel mensen met reclame voor Castel lopen. Het familiebedrijf pakt wel meer dingen slim aan. Opgericht in 1949 door negen broers en zussen, is Castel uitgegroeid tot één van de grootste Franse wijnbedrijven met een totale productie van 650 miljoen flessen. Inclusief de bier- en frisdrankdivisies is Castel ’s-werelds tweede drankbedrijf. Castel heeft, naast de eigen wijngaarden voor de grotere merken, achttien Chateaux, zoals Ferrande in Graves, Cavalier in de Provence en het biologische Clos des Orfeuilles in de Muscadet. Deze laatste winery maakt een moderne, a-typische muscadet met een aangename tropische, warme stijl. Vergezeld door marketing manager André Koopman van Groupe LFE proeft Winebusiness.nl op de stand van Castel een aantal wijnen. De wijnwereld is altijd in beweging en dat geldt ook Castel. De generieke Bordeaux hebben het moeilijk, het is lastiger concurreren met de collega’s uit dezelfde prijsklasse uit de nieuwe wereld. Wijnen met hoger alcohol en meer fruit. Castel heeft daarom besloten de stijl aan te passen. Meer wingerds in wijngaarden, met dezelfde opbrengsten als voorheen. Resultaat is meer dikte en extractie. De wijnen van Castel slaan aan, in Frankrijk zijn vier van vijf meest verkochte wijnen producten van Castel. Eén van Castel’s grote merken – Baron de Lestac – wordt gevinifieerd in Blanquefort. André Koopman ‘die vatenkelder van die winery heeft een capaciteit van 50.000 vaten, er liggen er nu 35.000’ en ‘Baron de Lestac is een instap Bordeaux die wel op echte fûtes de chènes wordt opgevoed’. Op de proeftafel stond naast de Baron een Les Hauts de Lestac uit de Haut Medoc, een Chateau Malbec en een merlot uit de ‘Famille’ lijn. Ontegenzeggelijk waren ze allen toegankelijk, soepel en met zachte tannines.
Chateau de Lisennes
‘De Clairet is ons paradepaardje, daar willen we ons mee onderscheiden’. Aan het woord is de Nederlandse Marleen Wondergem van Chateau de Lisennes. Met eigenaar Jean-Luc Soubie ontvangt ze winebusiness.nl op het terras van het Bordeaux en Bordeaux Superieur restaurant. Men vergeet weleens dat het overgrote deel van de Bordeauxse wijnstokken bij deze twee A.O.C.’s zijn aangeplant. De Lisennes is een middelgroot bedrijf met een productie van 400.000 flessen aan de rand van het Entre Deux Mers gebied, op een kwartiertje rijden van Bordeaux. De core business van Lisennes zijn de rode Bordeaux- en Bordeaux Superieur wijnen. Het bedrijf heeft de ruimte om wijnen op te slaan en de flessen op dronk op de markt te brengen en dat is bij dit type wijnen wel prettig. De clairet – het paradepaardje – is een appellation die bij Bordeaux hoort, nergens anders wordt deze wijn gemaakt. Door langere inweking wordt de wijn krachtiger dan een rosé. Houtopvoeding kan, maar Lisennes doet dat niet. De clairet van Lisennes is zacht en crèmig met een bescheiden alcoholpercentage van 12%. Het bedrijf heeft – naast de rode wijnen – nog een witte wijn en een Cremant de Bordeaux onder het label, deze zijn gemaakt van gekochte druiven. Chateau de Lisennes is het voorbeeld van een hardwerkend Bordeauxs familiebedrijf, opererend binnen de A.O.C. Bordeaux. Geen glitter en glamour, gewoon stoempen voor de boterham.
Lafite Rothschild: de andere kant van Bordeaux
Het chateau van Lafite Rothschild ligt er prachtig bij. Het park eromheen, met uitzicht op een ander mooi chateau, is perfect onderhouden. In de tuin worden de honderd gasten ontvangen. Vier avonden op een rij ontvangt Lafite tijdens de Vinexpo gasten op het chateau. Dankzij de gastvrijheid van Intercaves zit Winebusiness.nl ook aan de dis van dit vermaarde chateau. Joke Holster, Rudolf Bijleveld en Vincent Hermans van de Dirkzwager groep hebben de benen onder het lijf uitgelopen op de eerste dag van de Vinexpo, maar een avondje Lafite laat je niet zomaar lopen, ‘Het is ontzettend prettig werken met Lafite’. De avond doet iedereen zijn ontzettende best om het de gasten naar de zin te maken. Niet alleen het bedienend personeel, ook de algemeen directeur Christophe Salin ‘I know the Vinexpo, you must all be very tired’, de export directeur Eric Getten en wijnmaker Eric Kohler; ze stralen allemaal een warm welkom uit. Bij het diner worden eerst de drie wijnen van de ‘externe’ wineries van Lafite gedronken. Daarna komt de double magnum Lafite Rothschild 1983 ter tafel. Een bijna heilig moment ‘het schijnt dat een lege fles al twee tot driehonderd Euro doet op Ebay’. De Lafite 1983 was een vloeibaar glas fluweel. Kohler ‘onze wijnen zijn op dronk na elf jaar, daarna blijven ze mooi’. Dat kun je wel stellen, met zijn 28 jaar was de 1983 perfect. Lafite heeft zijn prijzen voor 2010 nog niet bekend gemaakt, de prijs van eerdere jaren ligt rond de 600 Euro per fles. Dat is dus weer een andere kant van Bordeaux, qua prijs kun je hier alle kanten op.
Langs de stands
Om toch eens lukraak te proeven doet Winebusiness.nl een tochtje langs een paar huizen, zowel bekend als onbekend. De champagne van Pol Roger heeft een enorme aantrekkingskracht op de gasten van de beurs, dus daar gaan we even langs. Je kunt er zo naar binnen en het is er druk. Het is ook geen champagne die je vaak proeft. De cuvee Winston Churchill 1999 is een prachtproduct. Churchill was een liefhebber van Pol Roger, naar verluidt dronk hij 2 pints per dag (meer dan een liter) en deze cuvée is een eerbetoon aan één van de grootste en bekendste klanten van Roger. Het glas bevat 40% chardonnay en 60% pinot noir. De robuuste stijl is het kenmerk, het recept is familiegeheim. In hal 3 proeven we de ‘wooded’ champagnes van Gilles Dumangin, de vijfde generatie van dit relatief onbekende familiehuis. Het gebruik van hout bij champagne geeft hier een mooi resultaat bij de verschillende mono cepage champagnes. Gilles Dumagnin heeft contact met een Nederlandse importeur en hoopt op vervolg; hij zou dat in ieder geval wel verdienen.
Vandaag kwam het slotpersbericht van de Vinexpo organisatie binnen. Ruim 48.000 professionals hebben de beurs bezocht, zo’n 3% meer dan in 2009. De vinexpo 2011 was een succes. Bordeaux heeft zijn vele gezichten weer laten zien.
Charlotte van Zummeren